چرا زیارت می‌کنیم؟

بهره‌مندی از شفاعت، برقراری ارتباط با نیکان و صالحان، رفع مشكلات، شفای بیماری‌های سخت، كسب ثواب، دیدار با معصومان(ع) در روز قیامت و… از جمله مواردی است که می‌توان از آنها به عنوان مهم‌ترین دلایل زیارت نام برد در این یادداشت به صورت مختصر این دلایل را با هم مرور می‌کنیم.

۱- بهره‌مندی از شفاعت

یکی از دلایل اصلی زیارت کردن استفاده از شفاعت کسی است که زیارتش می‌کنیم؛ در زیارت معصومین‌(ع) مكررا می‌گوییم: «انا توجهنا و استشفعنا و توسلنا بک الی الله و قدمناک بین یدی حاجاتنا» یعنی ما به تو رو آوردیم و تو را واسطه قرار دادیم و به سوى خدا تو را وسیله ساختیم و تو را پیش روى حاجاتمان نهادیم. معصومین‌(ع) خودشان به شفاعت از یكایك امت اسلام اعتراف نموده‌اند؛ مثلا پیامبر اکرم(ص) فرموده است:«هر کس مرا زیارت کند شفاعت او بر من واجب می‌شود» در روایت آمده است که پیامبر اکرم(ص) خبر شهادت امام حسین(ع) را در زمان حیات خود به ایشان اعلام می‌نماید امام حسین(ع) از پیامبر درباره زائران قبر خود سوال می‌کند؛ پیامبر پاسخ می‌دهند: «آنان افرادی از امت من هستند که شما را زیارت می‌کنند و از آن برکت می‌جویند و بر من لازم است که در روز قیامت به سراغشان بروم تا از مشکلات آن روز و از گناهان رهایشان سازم و خداوند آنها را در بهشت جای دهد.»

۲- برقراری ارتباط با نیکان و صالحان

هر انسانی نیاز به ارتباط با انسان‌های کامل دارد تا بتواند راه و روش آنها را الگوبرداری کند؛ از پیامبر اکرم(ص) روایت شده است که: «بر من درود بفرستید؛ درود شما در هر کجا باشید به من می‌رسد» علاوه بر صلوات بر پیامبر نور ورحمت، همه مسلمانان پایان نماز خود را با سلام بر ایشان متبرک می‌کنند و می‌گویند: «السلام علیک ایها النبی و رحمه الله و برکاته» بنابراین ارتباط با ایشان توسط مومنان پیوسته برقرار است و ایشان این درود‌ها را می‌شنود. در روایت از معصوم می‌خوانیم: «بدان که پیامبر خدا و جانشینان او (اهل بیت) زنده‌اند و روزی دارند، شیعیانشان را می‌بینند و سخن آنان را در هنگام زیارت می‌شنوند و سلام آنها را پاسخ می‌دهند.» نشست و برخاست با نیكان در اخلاق انسان تاثیر نیكویی دارد و كمال همنشین اثر خود را باقی خواهد گذاشت.

۳- دیدار با معصومان‌(ع) در روز قیامت

وقتی به دیدن آشنا یا دوست و یا یكی از بستگان خود می‌رویم، با او ارتباط عاطفی برقرار كرده‌ایم و معمولا آن دوست یا آشنا نیز در فرصتی دیگر به دیدنمان می‌آید و از این كه او را در گذشته ملاقات كرده‌ایم تشكر می‌كند زیارت معصومان‌(ع) نیز همینطور است. امام صادق‌(ع) می‌فرماید: «امام حسین‌(ع) از پیامبر خدا سوال کرد: «پاداش زائر شما چیست؟ فرمود فرزندم کسی که در حیات یا ممات من مرا زیارت کند یا پدرت را و یا برادرت را و یا خودت را زیارت کند بر من لازم است که در روز قیامت زیارتش کنم تا او را از گناهان رهایی بخشم.»

۴- رفع مشكلات

انسان امروز انسانی گرفتار در انواع و اقسام مشكلات و پریشان حالی‌هاست ؛ یكی از مطمئن‌ترین پناهگاه‌هایی كه انسان می‌تواند با مراجعه به آن از بارش این بلایا خود را در امان نگه دارد، آرامگاه‌های انسان‌های پاك است. زیارت نیكان گره‌گشای مشكلات دنیوی و اخروی ماست؛ در روایت آمده است: «هر کس نزد قبر امام حسین(ع) دو رکعت نماز بخواند و چیزی از خدا طلب کند حاجاتش برآورده می‌شود»رفع گرفتاری‌ها ممکن است در دنیا و یا آخرت از زیارت‌کنندگان توسط زیارت‌شوندگان صورت پذیرد.

۵- شفای بیماری‌های سخت و لاعلاج

یكی از جدی‌ترین گرفتاری‌های بشر كه از گذشته‌های دور تا به امروز با او همراه بوده است، مبتلا شدن به بیماری است، اگر این بیماری از نوع سخت آن باشد و پزشكان انسان را جواب كنند، مومنان چشم به كرامت ائمه(ع) می‌دوزند و با زیارت و توسل به آنها شفای خود را از ایشان می‌طلبند؛ در روایتی امام صادق(ع) می‌فرماید: «در نجف قبری وجود دارد که هیچ دردمندی به آن پناه نمی‌برد مگر این که شفا پیدا می‌کند.»

۶- به دست آوردن ثواب

یكی از مهم‌ترین دلایلی كه شیعیان به زیارت می‌روند كسب ثواب این عمل می‌باشد؛ نكته مهم در این‌باره اینكه ثواب‌های زیارت معصومین‌(ع)، بسیاركریمانه در نظر گرفته شده و شگفت انگیز است؛ انسان عاقل كسی است كه از این فرصت معنوی نهایت استفاده را بنماید. به‌عنوان نمونه امام باقر‌(ع) فرموده است: «یک نماز واجب در حرم امام حسین‌(ع) با یک حج برابر است.» همچنین پیامبر اکرم(ص) فرموده است: «هر کس یک رکعت نماز در مسجد من بخواند معادل هزار رکعت نماز در مساجد دیگر است و نماز در مسجدالحرام برابر با هزار رکعت در مسجد من است.»

۷- عبرت‌گیری و آینده‌نگری

رفتن در کنار کلیه قبور مخصوصا مزار انسان‌های پاک باعث می‌شود انسان سرگذشت انسان‌هایی که پیش از او زندگی کرده‌اند را از نزدیک ببیند و به این فکر بیفتد که او نیز روزی خواهد مرد؛ به همین دلیل با غفلت و خودخواهی خداحافظی می‌کند و نوع نگاهش به دنیا عوض می‌شود. پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: «به زیارت قبر‌ها بروید چرا که برای شما مایه عبرت و پندگیری است.» زیارت قبور باعث می‌شود که انسان این حقیقت قطعی را مدام با خودش مرور کند که روزی او هم مانند کسانی که اینک در گورستان آرمیده‌اند، به دیار باقی خواهد شتافت و به همین خاطر در کنار دغدغه‌هایش برای حیات دنیایی‌اش به فکر جمع‌آوری توشه برای سفر آخرت خود نیز می‌افتد .

۸- مهرورزی

در تاریخ اسلام آمده است بلال حبشی، موذن معروف بعد از رحلت پیامبر اسلام(ص) از شهر مدینه رفت. یک شب پیامبر اکرم(ص) را در خواب دید که به او می‌فرمایند: این بی‌مهری برای چیست؟ آیا وقت آن فرا نرسیده‌ست که مرا زیارت کنی؟ بلال از خواب بیدار شد و در حالی غم و اندوه او در برگرفته بود قصد رفتن به مدینه و زیارت قبر پیامبر اکرم(ص) را نمود و بر سر مزار ایشان گریه کرد و صورت خود را بر قبر ایشان می‌مالید؛ موقع اذان شد و بلال اذان گفت و صدای تکبیر او شهر را در برگرفت مثل اینکه شهر تکان خورده باشد، بلال هنگامی‌که در اذان به شهادت به رسالت پیامبر(ص) رسید اهل مدینه از خانه‌هایشان بیرون آمدند و گریه می‌کردند چنان که نقل است مدینه پس از رحلت رسول خدا(ص) چنین روزی را از نظر گریه و شیون به خود ندیده بود.


چکیده:

۱-دستگیری: یکی از دلایل اصلی زیارت معصومین (ع)، بهره مندی از شفاعت آنهاست. مومنان امید دارند که در ازای این زیارت، معصومین (ع) در روز قیامت به کمک آنان بیایند.

۲-درمانگاه : امام صادق(ع) می‌فرمایند: «در نجف قبری وجود دارد که هیچ دردمندی به آن پناه نمی‌برد مگر این که شفا پیدا می‌کند.» شفای دردهای دنیوی یکی از جنبه های زیارت است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *