شکوفه دادن فرزندان

انسان‌ها با فطرت دینی و توحیدی متولد می‌شوند و شناخت خداوند در عمق وجود آنان نهاده می‌شود و نقش تربیت در آن‌ها، شكوفاسازی و پرورش استعدادهای فطری و طبیعی است. بر اساس آموزه‌های دینی، دوران كودكی بهترین زمان برای تربیت فرزندان است. در این دوران قلب كودكان همانند زمین حاصلخیز، آمادۀ پذیرش است و چه بهتر كه در این زمین، بذر دین، اخلاق و محبت به پیامبر و اهل‌بیت(ع) و قرآن پاشیده شود.

تربیت دینی فرزندان
کتاب تربیت دینی کودکان به قلم نعمت‌الله یوسفیان است و انتشارات زمزم هدایت در قم آن را منتشر کرده است. کتاب دربارۀ تربیت دینی فرزندان و با هدف آشناکردن والدین با تربیت دینی فرزندان و پاسخ‌گویی به پاره‌ای از ابهامات و مشكلات خانواده‌ها تهیه و تنظیم شده است. در این كتاب بر تبیین ضرورت و اهمیت تربیت دینی، عوامل مؤثر بر آن، ابعاد تربیت فرزندان و نقش خانواده و به‌ویژه مادران در تربیت دینی فرزندان تأكید شده است.

کتاب در دوازده فصل تهیه شده که به مسائلی همچون:
عوامل مؤثر بر تربیت دینی
تربیت دینی کودک
تربیت دینی نوجوان
تربیت دینی جوان
تربیت عقلی
تربیت اخلاقی و عاطفی
تربیت جنسی
راه و رسم زندگی
تفاوت‌های تربیت دختر و پسر
روش‌های تربیت دینی
موانع و آسیب‌های تربیت دینی

می‌پردازد.

نویسنده در بخشی از مقدمۀ کتاب به دغدغۀ اصلی خود برای نگارش این کتاب اشاره می‌کند و می‌گوید:
«فرزندان چه جایگاهی در زندگی ما دارند؟ تا به حال برای فرزندان خود چه کردهایم؟ برای تربیت صحیح آن‌ها چقدر کوشیدهایم؟ برای برطرف‌کردن مشکلات روحی و روانی آن‌ها چند کتاب مطالعه و با چند نفر متخصص مشاوره کردهایم؟ آیا به مقداری که در فکر پرورش جسم آنان بودهایم، به پرورش روحشان نیز توجه داشتهایم؟ برای تربیت دینی و اخلاقی آن‌ها چقدر وقت گذاشتهایم و چه قدم‌های مثبتی برداشتهایم؟ چقدر به فرزندانمان محبت میورزیم؟ آیا به شخصیت آنان احترام مینهیم؟ آیا راه و رسم زندگی را به آن‌ها میآموزیم؟ در تربیت پسران و دختران چه معیارهایی را رعایت میکنیم؟ برای تربیت دینی و اخلاقی آنان از چه روش‌هایی بهره میگیریم؟ با آسیب‌های تربیتی در محیط خانواده، مدرسه، اجتماع و مانند آن چقدرآشنا هستیم؟»

آموزش مفاهیم دینی (همگام با روان‌شناسی رشد)
برای آموزش دین به کودکان، اولین چیزی که باید مد نظر قرار دهیم و دربارۀ آن آگاهی پیدا کنیم، شناخت روحیات و ویژگی‌های کودکان و همچنین شناخت مراحل رشد آن‌هاست. باید توجه کنیم که وجود گرایش دینی در کودکان انکارناپذیر است. آن‌ها سرشت خداجوی دارند و مفاهیم اساسی دین اسلام نیز موضوعاتی هستند که با سرشت کودک سازگارند و اکتسابی نیستند و وظیفۀ تعلیم و تربیت، شکوفاکردن این گرایش‌های فطریست.
این کتاب را آقای ناصر باهنر نوشته و انتشارات چاپ و نشر بین‌الملل آن را منتشر کرده است. کتاب در ۵ فصل نگاشته شده است و نویسنده تلاش می‌کند تا با تکیه بر روان‌شناسی رشد، به بررسی مراحل رشد و تکامل درک دینی بپردازد و با مطالعۀ چگونگی درک کودکان و نوجوانان از مفاهیم دینی، شیوه‌های مناسب آموزش معارف اسلامی در این دوره‌های سنی را پیشنهاد کند.

 

موضوعاتی که در این کتاب به آن پرداخته شده است، عبارت‌اند از:
کودک کیست؟ (دورۀ کودکی در سیر رشد و تکامل آدمی)
مراحل رشد و تکامل درک دینی
درک کودکان و نوجوانان از مفاهیم دینی
کلیاتی در آموزش دینی
شیوه‌های آموزش معارف اسلامی به کودکان.

نویسنده در بخشی از مقدمۀ کتاب به بیان سمت و سوی نگارش این کتاب می‌پردازد و می‌گوید:
«این کتاب تلاش دارد تا به دو سؤال مهم که در طول یکدیگر واقع شده‌اند، پاسخ گوید:
کودک در رشد و تکامل درک دینی از چه دوره‌هایی عبور می‌کند و ویژگی‌های آن‌ها چیست؟
باتوجه‌به ویژگی‌های این دوره‌ها و درک او از مفاهیم دینی، آموزش مفاهیم دینی چگونه باید صورت گیرد؟»

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *