معرفی کتاب مهندسی اشک

کتاب «مهندسی اشک» منتشر شده توسط انتشارات «کتابدار توس» اثری از محمدمهدی نجاتی است که به اصول کار تشکیلاتی در هیئت‌های مذهبی می‌پردازد. در فصل اول این کتاب تعریف و پیشینۀ هیئت‌های مذهبی بیان شده و در ادامه، به کارکردهای اصلاحی، آرامش‌بخشی، آموزشی و کارکردهای حماسی و برانگیزانندگی آن اشاره شده است.

این کتاب به‌گونه‌ای آسیب‌شناسی هیئت‌های مذهبی است. آسیب‌شناسی از یک منظر، یعنی شناخت درد و پیدا‌کردن مشکل و چون شناخت درد و پیدا‌کردن مشکل به‌تنهایی به رفع آن نمی‌انجامد، در این کتاب سعی شده است به‌دنبال طرح هر آسیب به‌طور جداگانه، به بیان برخی روش‌های آسیب‌زدایی از هیئت‌ها به فراخور مطلب و اقتضاء و نیاز مخاطب پرداخته شود.

مهندسی اشک درصدد است فرایندی را طراحی کند که مطابق آن برنامه‌ریزی، اجرا، نظارت و کنترل در هیئت‌های عزاداری مذهبی در‌قالب یک مدل مهندسی‌شدۀ مطلوب و اثرگذار صورت پذیرد و تلقی نادرست هیئتی‌بودن معادل بی‌نظم و بی‌برنامه‌بودن به‌مرور از فضای فرهنگی موجود رخت بربندد.

خود نویسنده دربارۀ کتاب می‌گوید: «بنده سعی کردم در این کتاب اصول کار تشکیلاتی با زیرشاخه‌های برنامه‌ریزی کوتاه مدت، میان مدت، بلند مدت و همچنین بحث استراتژی پیام را طرح کنم و به لزوم و ضرورت سازمان‌مندکردن هیئت‌ها اشاره کردم و پیشنهاد دادم که بر مبنای اصل تولید و توزیع و مصرف، هر هیئت ۱۲ زیرمجموعه داشته باشد و سایت، نشریه و ارائۀ کلیپ از سخنرانی‌ها و مداحی‌ها ازجمله‌ کارهای تولیدی هیئت باشد.»

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *